Skip to main content

Tjerk Kooistra, woonachtig in Weidum, is sinds 2007 bezig met theater in ruimste zin van het woord. Hij staat ingeschreven als creatief conceptontwikkelaar. In de praktijk betekent dit dat hij zich bezig houdt met regisseren, tekstschrijven en produceren van theater en film.
Hoe kom jij aan inspiratie voor het verhaal over It Hynder fan Harich?
De inspiratie voor it Hynder fan Harich is een optelsom van locatiebezoek, gesprekken met initiatoren en eigen gedachten. Daarnaast vindt Tjerk het vaak fijn om zich te laten inspireren door bestaande stukken of films. It Hynder fan Harich is hoe dan ook een authentiek stuk, maar wel met verwijzingen en knipoogjes naar de films ‘the Postman, the Lion King en het stuk Hamlet’.
Tjerk’s broertje heeft altijd en nog steeds Fryske hynders gehad. Dus daar ligt een link met het Friese paard.

“Ik vind het vaak fijn om me te laten inspireren door bestaande stukken of films.”

Tjerk - regisseur van het stuk
Kun je iets vertellen over de keuze van de cast?
De cast wordt op dit moment samengesteld. Het zal een mix worden van jong en oud. In ieder geval allemaal getalenteerde mensen. Niet alleen op toneelgebied maar ook vocale toppers.
Wat trekt je aan in het regisseren van een voorstelling in een openluchttheater ?
Stukken die buiten spelen hebben letterlijk geen plafond, maar ook figuurlijk probeert Tjerk in de buitenlucht the sky the limit te maken.
Het meest uitdagende van stukken buiten is: het weer en (gebrek) aan bestaande faciliteiten. Je moet alles faciliteren en moet de voorstelling klaar maken voor alle weerstypes.
Hoe werk je samen met het ontwerpteam (decor, kostuums, geluid, etc.) om een openluchtvoorstelling te realiseren?
Theater maken is werken in teams. Bij elke stap die je maakt moet je die overleggen met de andere geledingen. Die moeten mee in elke stap van het proces, zodat je uiteindelijk met elkaar de berg beklimt.

Welke invloed heeft het publiek (buiten, vaak groter en meer divers) op jouw regiekeuzes?

Hoe meer mensen er op de tribune zitten en ook hoe meer afleiding er is (buiten is er meer omgeving die af zou kunnen leiden) hoe meer je moet doen aan de focus; daar waar het publiek naar moet kijken.
Er zijn vele mogelijkheden om dat te bereiken. Denk aan licht, beweging, groot spel, etc.


Wat hoop je dat het publiek meeneemt van de ervaring van een openluchtvoorstelling?

Altijd en dus nu ook, hoopt Tjerk dat het publiek zich vermaakt en zich nooit verveelt. Daarnaast de combinatie van een lach en een traan en een verhaal wat toch soms even te denken zet.


Wat is het meest onverwachte dat je hebt meegemaakt tijdens het regisseren van een openluchtvoorstelling?

Er kunnen allerhande dingen gebeuren. Soms vervelende, maar we hebben ook eens meegemaakt dat de weeën van een vrouw begonnen. Zij is toen diezelfde nacht bevallen van een wolk van een dochter.

Meer nieuws